Hur fungerar scoutinitiativet?

Enligt scouternas arbetsordning kan de scouter som har betalat medlemsavgiften skapa initiativ till att utveckla Scouterna regionalt, nationellt eller internationellt. Initiativen väcks i denna webbtjänst i enlighet med anvisningarna nedan.

De som har betalat medlemsavgiften kan också stödja initiativ, antingen stödja ett visst initiativ genom inbjudan eller genom att bläddra bland initiativen i webbtjänsten. Man kan stödja ett initiativ bara en gång.

Initiativen pågår i 6 månader. Om ett initiativ understöds av 100 personer under den perioden, tar centralorganisationen upp det till behandling. Gruppen som behandlar initiativ består av representanter för scoutrådet, FS:s styrelse och FS:s kansli. Gruppen överväger hur initiativet ska främjas och för initiativet vidare till den instans som ansvarar för frågan.

Så här skapar du ett initiativ

  1. Logga först in med ditt ScoutID. Inloggningslänken hittar du både i balken högst upp och på förstasidan.
  2. Efter att du har loggat in hittar du knappen "Skapa ett initiativ" på förstasidan. Via den kan du skapa ett initiativ.
  3. Först tillfrågas du: "Hur vill du utveckla Scouterna?" Beskriv här kortfattat din idé om att utveckla scouterna.
  4. I detta skede kontrollerar systemet om liknande initiativ redan pågår. I så fall föreslår systemet att du stöder initiativet som redan pågår.
  5. På nästa sida kan du motivera din idé närmare. Du kan också lämna bakgrundsinformation om den.
  6. Förhandsgranska ditt initiativ. Nu kan du fortfarande ändra initiativet. När initiativet är klart klickar du på "Det ser bra ut".
  7. Därefter måste du ännu bekräfta ditt initiativ via det e-postmeddelande du fått.
  8. Nu kan du också bjuda in dina scoutkamrater för att stödja initiativet.

Anvisningar för ett bra initiativ

  1. Börja med att berätta tydligt och kortfattat hur du vill utveckla Scouterna. Utvecklingsidén kan vara regional (gäller distrikten), nationell (gäller hela organisationen) eller internationell.

  2. Motivera din utvecklingsidé - berätta varför ditt initiativ är viktigt och borde genomföras.

    I motiveringen kan du till exempel berätta

    • hur initiativet förbinder sig till scouternas mål
    • hur initiativet förbinder sig till scouternas aktuella strategi
    • hur initiativet stöder kårerna
    • hur initiativet gör distriktens eller centralorganisationens beslutsfattande mer öppet eller lättare att närma sig
    • hur initiativet stöder scoutrörelsens tillväxt
    • hur initiativet stöder välmåendet hos de frivilliga i scouterna

    Tänk på hur effektivt ditt initiativ är: på vilket sätt skulle ditt initiativ om det genomförs göra Scouterna - och världen - till en bättre plats?

  3. Fundera också på om ditt initiativ verkligen gäller en fråga som Scouterna kan påverka.

Vi måste ibland förkasta initiativ. I allmänhet beror det på att

Om möjligt föreslår vi andra sätt för dig att främja frågan.

Vi publicerar också förkastade initiativ.

Så här stöder du ett initiativ

  1. När du får en inbjudan att stödja ett initiativ eller hittar ett intressant initiativ i tjänsten, logga in med ditt ScoutID för att stödja det. Du hittar inloggningslänken på initiativets sida och i balken högst upp.
  2. Om du vill få e-postmeddelanden om hur initiativet framskrider, kryssa för rutan "Skicka mig e-postmeddelanden om initiativet". Fortsätt vidare. På nästa sida blir du ombedd att bekräfta din e-postadress. Ändra inte adressen, systemet skickar oberoende e-post till din adress enligt ditt ScoutID (detta mellansteg kommer att försvinna i framtiden).
  3. Till sist måste du ännu bekräfta ditt stöd genom det e-postmeddelande du fått.
  4. Du kan stödja ett initiativ bara en gång.